Oversikt over treningstilbud

Spinn 45

Her jobber vi variert gjennom timen med sittende og stående motbakke, sprinter m.m.  Aktiv pause etter hver «jobbesang». Timen varer i 45 minutter, og starter med oppvarming, deretter ca. 30 minutters arbeidsdel før nedtrapping og uttøying til slutt.  Spinn 45 er den letteste spinningtimen, som kan være grei å starte med dersom du ikke trener til vanlig. 

 

Sirkeltrening

Frittstående time som fokuserer på styrkeøvelser. Total varighet er 45 minutter.  Vi tar en kort oppvarming på ca. 5 minutter. Etter oppvarmingen går vi rett på styrkeøvelsene. Det vil variere hvilke øvelser som blir brukt, men mange basisøvelser som går på kjernemuskulatur og store muskelgrupper. Timen er bygd opp slik at vi kjører ca. 1 minutt på hver øvelse, 8-9 øvelser, tar så en pause før vi kjører samme øvelsene på nytt. Det vil variere om man bruker kun egen kroppsvekt eller tar med vekter. Timen passer for alle, da man tilpasser og legger på vekter for de som trenger mer utfordring. Avslutter med en liten avspenningsøkt. 

Tyngre vekter og lengre pauser gir økt fokus på styrke og kraft.  Medium tunge vekter og middels pauser gir økt fokus på muskelvekst.  Lette vekter og korte pauser gir økt fokus på utholdenhet.


Step&core

Dette er en kondisjonstime hvor vi bygger kombinasjoner av trinn på step til en enkel koreografi. Basic koreografi og koordinasjon. Timen avsluttes med litt styrketrening for mage og rygg. Timen passer for alle sammen; fra nybegynner til øvet!


Pulsstep

Pulsstep er en effektiv og morsom kondisjonstime hvor vi går opp og ned på stepkasser som kan reguleres i høyden.  Vi får trent både kondisjon, styrke og bevegelighet.Timen varer i 45 minutter, og er fordelt på 4 x 4 minutter pulsintervaller og 4 x 3 minutter styrketrening.  

Vi starter med 2 oppvarmingssanger, først på gulvet og etter hvert enkle øvelser på stepkassen. Deretter går vi over på 1. pulstopp med 3 kombinasjoner som vi gjentar gjennom hele sangen. Mellom hver pulstopp har vi styrkeøvelser med manualer og egen kroppsvekt.  Dette gjentar vi til sammen 4 ganger, etterfulgt av nedtrapping og uttøying.  Timen passer for alle og vi får trent hele kroppen med forskjellige øvelser. En bestemmer selv hvor hard timen blir med store bevegelser, hopp og justering av høyden på stepkassen.

 

Tabata
Tabata er en form for intervaller som kan kjøres med ulike styrkeøvelser. Du jobber i 20 sekunder, og har pause i 10 sekunder. Dette gjennomføres 8 ganger før du skifter øvelse. Dvs 4 minutter per øvelse. Deretter kommer en pause på 1 minutt, før vi går i gang med neste øvelse.

Kort sagt er Tabata en høyintensitets intervall-styrketrening, som øker både aerob og anaerob kapasitet

 

Pulsspinn

En pulsspinn er ei 45-minutters treningsøkt som foregår på en spinningsykkel. Spinningsyklene ligner mye på en vanlig ergometersykkel, men de er mye bedre å sykle på! Spinning passer for de fleste, og ligner mye på vanlig sykling, sett bort fra at ingen blir frasykla ;-)

Man stiller selv inn motstanden, og bestemmer derfor hvor hardt man ønsker å trene.  Vil man bli pusha til det ytterste, er det bare å følge strømmen, men hvis man er i startfasen, holder man litt igjen. En pulsspinntime er bygd opp som en svært effektiv treningstime. Først varmer vi litt opp, før vi setter i gang med hoveddelen. Den består av 4 «drag», der man tar i skikkelig i ca. 4 minutter, og har 3 minutters «aktiv pause» mellom draga. Der setter man seg ned, og roer litt på tempoet, men uten å slakke helt ned. Etter at alle draga er ferdige, sykler vi oss ned, og tøyer ut til slutt. Ønsker man ei skikkelig effektiv kondisjonsøkt, får man god valuta for pengene på en pulsspinntime.